Meister ja Margarita
M. Bulgakov
„Meister ja Margarita“ on
Bulgakovi viimane teos, mille juurde ta ennem oma surma korduvalt tagasi
pöördus, seda täiustas ning lihvis. Ning peab ütlema, et tulemus on igati
geniaalne. Tegelikult on raamatusse kokku põimitud kolm lugu – ennast Wolandiks
nimetava konsultandi ja tema kaaskonna (kass Peemoti, isehakanud tõlk
Korovjevi, hirmuäratava Azazello, alasti nõia Hella jt.) seiklused Moskvas,
Juudamaa prokuraatori Pontius Pilatuse ning Ješua (e. Jeesuse) kurb saatus ning
muidugi Meistri ja Margarita takistusterohke, kuid õnnelik armastus. Kõik need
kolm lugu on omavahel äärmiselt seotud ning väga hästi kokku põimitud.
Kogu sündmuste ahel algab
Patriarhi tiikide äärest, kus kirjanik Mihhail Beriloz ja luuletaja Ivan Nikolajevitš
vestlevad ägedalt Jumala olemasolu üle. Nende vestlusse sekkub end
konsultandiks nimetav tundmatu, kes tahab Jumala olemasolu tõestada ning
alustab selle tõestuseks jutustust Pontius Pilatusest. Kui lugu läbi saab,
otsustab Beriloz tundmatust, keda ta välismaa spiooniks peab, miilitsale teada
anda. Kuid enne, kui ta telefonini jõuab jääb ta trammi alla ning sureb.
Täpselt nagu tundmatu ette oli ennustanud. Sellest ehmub Ivan nii ära, et
hakkab tundmatut jälitama. Tundmatuga on vahepeal liitunud ruudulise ülikonna
ning katkiste prillidega mees ning hiiglaslik tagakäppadel kõndiv kass. Ivan asub
kolmikut jälitama, kuid nii väga, kui ta ka ei üritaks, kaotab ta põgenejad
õige pea silmist. Nii ei jäägi Ivanil muud üle, kui juhinduda oma instinktidest
– ta käib Moskva jões suplemas, jäädes nii oma riietest ilma ning suundub
Grobojedovi maja nime all tuntud hoone poole, kuhu oli ennast asutanud MASSOLITI nimeline kirjanike rühmitus. Seal
tekitab aluspükstes majja tunginud Ivan paraja segaduse ning peale paanika
vaibumist viiakse ta vägivalda kasutades hullumajja, kus Ivan jätkab
korrutamist, et liikvel on välismaa spioon, kes tuleb tingimata kinni püüda
ning nõuab kuulipildujatega mootorrattaid. Neid ta aga ei saa, selle asemel
jäetakse ta hullumajja.
Tundmatu, kelle nimeks
osutub Woland, kolib Berilozi korterisse elama. Seal elab ka Varieteeteatri
direktor Stjopa, kellele Woland näitab temaga sõlmitud esinemislepingut. Peab
ütlema, et sellel korteril nr. 50 oli juba niigi kummaline kuulsus – sealt
kippusid inimesed ära kaduma. Nii juhtub ka Stjopaga - Woland saadab ta ühe
hetkega Jaltasse.
Samal ajal ärkab
hullumajas üles Ivan, kelle juurde tuleb haigla peaarst asju selgitama. Kuuldes
Ivani soovist lahkuda, annab arst selleks lahkelt loa, kuid soovitab seda mitte
teha, kuna hiljemalt poole tunni pärast oleks Ivan raviasutusse tagasi toodud.
See paneb luuletajale aru pähe ning ta asub lahkumise asemel miilitsale Wolandi
kohta avaldust kirjutama.
Kui korteriühistu esimees
tuleb korterit nr. 50 üle vaatama, leiab ta eest Korovjevi. Peatselt sõlmivad
nad suure summa eest üürilepingu ning esimees, kelle nimi on Nikanor Ivanovitš,
läheb tagasi oma korterisse, peites saadud raha ventilatsioonišahti. Kuna
Wolandile on Ivanovitšist halb mulje jäänud, annab ta esimehe ametivõimudele
valuuta omamise eest üles. Ivanovitš viiaksegi kõigepealt miilitsasse ning
sealt edasi hullumajja.
Samal hetkel istuvad Varieteeteatris
finantsdirektor Rimski ja administraator Varenuhha, kes on Stjopa kadumise
pärast äärmiselt mures. Peamiselt just ootamatult nõutud Wolandi maagia
etenduste pärast. Järsku hakkavad Jaltast saabuma telegrammid, mille autoriks on
Stjopa. Ei Rimski ega Varenuhha ei taha uskuda, et Stjopa nii kiiresti sinna
oleks jõudnud, kuid selguse huvides otsustab Varenuhha kirjad
kriminaaljälitusse viia. Seda ta teha ei jõua, kuna poolel teel suudleb teda
alasti naine ning Varenuhha kaotab teadvuse.
Ivan on oma avaldusega
kimpu jäänud ning otsustab lõpuks selle kirjutamisest üldse loobuda.
Varieteeteatris on lavale
astumas Woland. Soojenduseks teeb ta paar lihtsamat trikki, siis aga paneb
saali laest kümnerublalisi sadama, rebib konferansjeel pea otsast (pannes selle
küll hiljem oma kohale tagasi) ning tekitab lavale riidepoe, kus kõik naised saavad
endale moodsad riided valida. Kui publik välja valgub, riided kaovad ning
kümnerublalised muutuvad paberilipikuteks.
Hullumajas oleval Ivanil
on külaline – mees kõrvalpalatist, kes nimetab ennast Meistriks. Nende mõlema
sinnasattumine on seotud Pontius Pilatusega: tundmatu Patriarhi tiikide ääres rääkis
ju Pilatusest ning Meister kirjutas samast loost raamatut. Kui Ivan on oma
sinnasattumise loo ümber jutustanud, alustab külaline enda looga.
Meister räägib naisest
(nime nimetamata), kes oli küll abielus, kuid kelles ta tundis ära oma elu
armastuse. Tunded olid vastastikkused ja nii hakkaski naine iga päev Meistri
juures keldrikorteris külas käima. Ta sattus Meistri romaanist vaimustusse ja
õhutas seda edasi kirjutama. Romaan saigi valmis ning anti toimetajale, kes tõstis
sellest kisa, et „usufriik levitab propagandat“, millest haarasid kinni ka
mitmed teised kirjanikud. Sellest ajast peale tekkis Meistril ängistus,
ebamäärane hirm ning isegi siis, kui naine lubas igaveseks tema juurde kolida,
ei päästnud see Meistrit. Ta põletas oma käsikirja, hülgas maailma ning sattus
hullumajja.
Rimski peab ennast aga
veel terve mõistuse juures olevaks. Ta valmistub oma kabinetist lahkuma, kui
siseneb Varenuhha, kes räägib et Stjopa ei olnudki Jaltas, vaid hoopis „Jalta“
nimelises kõrtsis. Rimskile hakkab tasapisi kohale jõudma, et tema vastas ei
istu mitte Varenuhha, vaid mõni saatana käsilastest. Rimski käitumine ei jää
Varenuhhale märkamata. Aknast hakkab sisse tungima alasti naine. Kui Rimski
juba mõtleb, et ta on hukule määratud, kireb kukk ning Rimski jääb taas oma
kabinetti üksi. Kiiresti tormab ta rongijaama, istub kiirrongi ning põgeneb.
Ivan on oma palatis
äikest kartes magama jäänud ning näeb unes Ješua ristilöömist.
Varieteeteatris on
Wolandi etendusele järgneval päeval maad võtnud ärevus. Kõmu etendusest on
mööda linna laiali valgunud ning teatri ees lookleb kilomeetrite pikkune
järjekord. Et aga teatri juhtkond on kadunud, tuleb kassad sulgeda.
Hoolas ja kohusetundlik
raamatupidaja Vassili Stepanovitš pakib eilse etenduse tulud kokku ning sõidab
Vaatemängude komisjoni. Seal tabab teda järjekordne üllatus – komisjoni esimees
on haihtunud, tema asemel istub laua taga kirjutav ülikond! Kuna komisjonis ei
õnnestu asju korda saada, otsustab Vassili selle filiaali minna. Filiaal rõkkab
laulust „Võimas meri on püha Baikal“ ja nii väga kui töölised ka ei taha
laulmist järele jätta ei õnnestu see. Et midagigi päästa, sõidavad kõik
filiaali töötajad üheskoos hullumajja. Rahandussektorisse saabunud
raamatupidaja täidab talle ulatatud blanketi, kuid raha üle andes selgub, et
rublad on muutunud valuutaks (Kanada dollaritest Eesti kroonideni) ning Vassili
Stepanovitš arreteeritakse.
Kadunud Berilozile
kuulunud korteris käib tol päeval mitmeid külalisi. Esiteks saabub sinna
Berilozi tädimees Poplavski, kes kadunud sugulase korterit endale himustab. Ometi
kaob ta korterist sama kiiresti, kui tuli. Teiseks külastajaks on murest murtud
einelauapidaja, kellele oli eelneval päeval tasutud kümnerublalistega, mis
hiljem tavaliseks paberiks muutusid. Woland muudab paberid taas
kümnerublalisteks ning ennustab einelauapidajale surma maksavähi tõttu. Sellest
satub einelauapidaja veel suuremasse segadusse ning tormab kiiresti arsti
juurde, kes ta läbi vaatab, leidmata midagi murettekitavat.
Meistri armastatu, kelle
nimi on Margarita, ärkab ühel hommikul üles tundega, et sel päeval peab midagi
juhtuma. Ta sõidab Kremli müüri ääres asuvasse parki ning istub pargipingile.
Seal alustab temaga vestlust Azazello, kes kutsub teda Wolandi juurde.
Margarita küll kõhkleb, kuid soovist Meistrit näha jääb nõusse. Margarita sõidab
koju ja jääb kannatamatult õhtut ootama. Kui kell lööb pool üksteist, määrib ta
end Azazellolt saadud kreemiga kokku ning saab tagasi oma noorusliku ilu ja
lisaks veel lennuvõime. Azazello helistab ning Margarita jätab mehele kirja, et
ta hakkas nõiaks, kingib oma koduabilisele odekolonnipudeli, istub luua selga
ning sõidab nähtamatuna minema. Algul tiirutab ta niisama linna kohal, peksab
segi Meistri hukutanud Latunski korteri ning suundub seejärel kuu poole. Peatselt
jõuab talle järele seaks moondunud Margarita majas alumisel korrusel elava
Nikolai Ivanovitši seljas ratsutav koduabiline Nataša ning kihutab Margaritast
möödagi. Jõe äärde jõudnud, käib Margarita suplemas ning sõidab lendavas autos
Moskva poole tagasi.
Margarita juhatatakse
Wolandi korterisse, kus viibib ka pidurüüs Wolandi kaaskond. Ainult Woland on
riietatud äärmiselt tagasihoidlikult. Woland selgitab, et ta peab korraldama
balli ning tema saatjaks peab traditsioonide järgi olema Margarita-nimeline
naine. Kesköö läheneb ning Margaritat hakatakse balliks ette valmistama. Teda
pestakse verega ning riietatakse. Margarita käib läbi ballisaali (mis kunagi
oli olnud korter nr. 50) ning asub trepile külalisi vastu võtma.
Peatselt saabuvadki läbi
kamina esimesed surnud. Nii jätkub see pikka aega ning Margarita naeratab
igaühele. Vaid Friedaga, kelle lauale igal hommikul asetati rätik, millega ta
oma lapse surnuks oli lämmatanud, vahetab ta paar lauset. Lõpuks külaliste vool
lakkab ja Margarita leiab end peosaalist. Seal joob Margarita koos Wolandiga
Berilozi pealuust parun Maygeli verd ning järsku ongi ball läbi. Wolandi toas on
kõik jälle endine, vaid laud on kaetud.
Seltskond sööb ja joob
ning Woland pakub Margaritale tasu. Margarita mõtleb ja soovib siis, et
Friedale ei toodaks enam iialgi seda rätikut. Selle jätab Woland aga Margarita
ülesandeks korda saata (millega viimane ka hakkama saab) ning Margarita soovib
uuesti. Ta soovib, et talle antaks silmapilk tagasi tema armastatud Meister. Hetk
hiljem astubki Meistriks nimetatu läbi akna tuppa. Seal selgitatakse Wolandile
paari fakti, ta taastab Meistri romaani ning kutsub enda juurde Meistri peale
kaevanud Bogarõtši, kirjutades ta kunagi Meistrile kuulunud korterist välja.
Natašast saab nõid ja seaks muudetud naaber saab endale puudutud öö kohta
naisele esitamiseks tõendi. Ka Varenuhha lastakse vabaks. Enne lahkumist kingib
Woland Margaritale kuldse hobuseraua.
Hetk hiljem on Meister ja
Margarita oma keldrikorteris. Meister magab, kuid Margarita lehitseb oma
kallist romaani, mille sündmused olid juba lõpule jõudmas ning hukatute kehad
maamulda sängitatud. Siiski lisandus veel üks tapetu – Juudas ning ka elu
lõpuni Ješuale truuks jäänud Levius Matteus sai veidi hingerahu.
Peale Margarita ei maga
ka ühes Moskva riigiasutuses mitte keegi, sest seal ollakse liiga seotud
Wolandi loo uurimisega. Tasapisi hakkavad kadunud isikud välja ilmuma, kuid
saladus nr. 50 ümber säilib. On selge, et seal elab keegi, kuid iga kord, kui
kontrollima minnakse, leitakse korter tühjana eest. Kui luuresalk teatab, et
korteris on kindlasti keegi, tungivad sinna erivarustuses mehed. Eest leiavad
nad priimust parandava kass Peemoti. Algab tulevahetus, kuid pihta ei saa
keegi. Hetkeks saab Peemot küll haavata, kuid pareneb sama kiirelt. Järsku lööb
korter leekidesse ning aknast lendab välja Woland oma kaaskonnaga. Seal, kus
oli lamanud haavata saanud kass, asus nüüd parun Mylandi surnukeha.
Peemot ja Korovjev lähevad
Gribojedovi majja lõunastama. Olles kõhud täis söönud, lahvatab ka see maja
leekidesse ning peatselt ei ole sellest enam midagi peale hõõguvate süte alles.
Kõrgel linna kohal
terrassil seisavad Woland ja Azazello. Nendega liitub Levius Matteus, kes palub
neil Meistri ja Margarita enda juurde võtta.
Azazello asubki tööle,
lennates Meistri keldrikorterisse. Seal mürgitab ta armunud, kes ega peatselt
uuesti üles tõusevad ning seegi korter lahvatab leekidesse. Kolmik istub neid
ootavate hobuste sadulasse ning tuhiseb linna kohal minema.
Meister jätab Ivaniga hüvasti,
tehes talle ülesandeks Pontius Pilatuse lugu lõpetada, ning lahkub jäädavalt.
Lahkuvad ka Woland ja tema saatjaskond. Kuuvalguses ratsutades näeb Margarita,
millised tema kaaskondlased tegelikult on - Korovjevist on saanud lilla rüütel,
Peemot ei ole enam kass vaid noor paaž, Azazello koega silm ja kihv on kadunud ning
Woland lendab oma raudrüü sädeledes.
Olles mõnda aega lennanud
Woland peatub, näidates Meistrile mäel istuvat meest koeraga, kes olevat mitte
iialgi rahu saav Pontius Pilatus. Meister laseb ta vabaks ning ratsanikud jätkavad
oma teekonda. Meister ja Margarita astuvad oma uue kodu poole.
Moskvas lähevad aga lahti
kuulujutud, arreteeritakse musti kasse ja inimesi, kelle nimed vähegi sarnanevad
Wolandi või tema saatjate omadega. Targemad inimesed arvavad aga, et tegu oli
hüpnotiseerijate jõuguga, kelle eesotsas oli Korovjev...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar