Dostojevski - idioodid
Nõrkushood, milleks? On need kellelegi kasulikud? Peavad
olema, kuid enamasti ei too nad mingit kasu, pigem kahju. Vapustavad sündmused
võivad esile kutsuda nõrkushoogusid, mil ei suudeta säilitada kontrolli oma
välise mina üle, paljastub sisemine tahe, jõud, mõtted, agressiivsus, millest
mul võib-olla aimugi ei ole, ja mis võiks nii mulle kui teistele teadmata
jääda. Juhuslikult iseennast avastades tunnen tagasilööke, tunnen, et ei olegi
nii tugev, kui arvan end olevat, tunnen, et ei saa iseendaga hakkama. Niisiis
seisangi iseendaga silmitsi ja pean kohut, süüdistades ja kaitstes iseennast.
Tundub, et teisi inimesi on kergem mõista kui iseennast, kuna pinnapealsus on
lihtsam. Lihtsam on siiski analüüsida teiste käitumist, Dostojevski
"Idioot", miks leidis romaan just sellise lahenduse, miks ei võinud
vürst Mõshkin käituda teisiti.
Vürst Mõshkin saabus Venemaale pärast oma 20-ndaid eluaastaid,
seega oli tema isiksus juba kujunenud. Teda oli kasvatanud kasuisa armastuses
ja ta erines teistest venelastest oma erakordse headuse poolest. See, et ta
langetõve all oli kannatanud, muutis ta tundlikuks ja õrnaks. Ka kaastunne,
mõistlikkus ja halemeelsus olid tingitud haigusest, kuna teda oli palju
narritud ja solvatud selle pärast.
Juba Shveitsis leidsid aset vahejuhtumid laste, tema ja haige
tütarlapse vahel, mis mõjutasid vürsti edasist käekäiku. Mõshkin lahendas
olukorra nii, et tüdruk sai õnne tunda enne surma, kuna lapsed olid teda
armastama hakanud tänu vürstile ja vürst ise näitas sooje tundeid tüdruku
vastu, nii vähemalt näis see teistele. Vürsti nõrkuseks oli liigne headus, kuid
oskamatus seejuures end õnnelikuna tunda. Vürsti teeseldud tunded, suudlus,
abivalmidus ja austus lasid küll tüdrukul surra õnnelikuna, kuid vürstile said
tema nõrkused saatuslikuks.
Jõudnud Venemaale, tutvus ta mitmete tähtsate ja austatud
meestega, tänu oma siirusele mingit ohtu temas ei nähtud. Kuulnud lugusid
meeste poolt ärakasutatud, liiga tehtud ja õnnetust, hullunud naisest, näinud
tema pilti, kohtunud vaid korra, otsustas vürst tema kätt paluda, tõmmates
kaela nii mitmegi solvunud meesterahva viha. Abielu soovis ta vaid eesmärgil
tund kaasa ja aidata sel naisel uuesti tunda end väärikana, armastusest ei
olnud juttugi. Võimalik, et vürst Mõshkin ei olnud leidnud ja ei leidnudki
sõnale "armastus" tähendust. Temas eksisteerisid vaid eneseohverdus,
haletsus, hoolitsus. Tema mõistis armastust kui vanema-lapse vahelist
armastust.
Kolmas naine oli Aglaja, kindral Jepanshini, rikka, austatud,
seltskonnas kõrgel positsioonil oleva mehe tütar. Kui suhted olid arenenud juba
kaugele, hakkasid vanemad levitama jutte abiellumise kohta. Kui vürst sellest
kuulis, oli ta kohmetu, nagu alati armastusest rääkides, ja nõustus abielluma
naise otsese küsimuse peale seltskonnas. Kuna Aglaja oli noor ja õrnake, tundis
vürst, et võib talle pakkuda seda vanema-lapse armastust. Pidev alandamine oli
viinud vürsti nii kaugele, et kord tunnistas ta Aglajale, et ta tunneb ja peab
seda õigeks, et teised naeravad ta üle, et keegi ei ole võimeline teda
armastama.
Intsident, mis leidis aset Aglaja ja Nastasja Filippovna(hullu
naise) vahel, oli otsustav näitaja vürsti nõrkuse haiglases süvenemises üha
tugevamaks loomujooneks. Ma arvan, et Aglaja õigusega võttis vürsti kaasa ja
läks Natasja Filippovna juurde, et kuulda tema suust öelduna, et jätab neid
nüüd rahule. Kaua võib üks naine kannatada, et teda ja tulevast meest pidevalt
mõjutab ja häirib teine naine? Nastasja oli aga tark naine ja teadis, et vürst
on tal käpa all. Seda tahtis ta ka Aglajale näidata. Nastasja pani vürsti
valima tema ja Aglaja vahel. Mõistliku ja aruka mõtlemisega mees oleks läinud
oma abikaasa juurde. Vürst oli liiga kaastundlikuks muutunud, nüüd oli ta ka
Aglajas pettunud, kelles ta siiani oli näinud hingesugulast. Ta ei uskunud, et
Aglaja võib olla nii kalk ja tundetu selle õnnetu naise vastu. Mida enam vürst
pettus, seda enam hakkas ta otsima head ja leidma sealt, kus seda polnud, ning
seda mõistmatumaks ta muutus.
Ärkamine oli valus. Lükke mõistmisele jõudmiseks andis Nastasja
mõrv. Nähes naist surnuna, ei mõjunud see talle väliselt shokeerivalt. Ilma
haigushoogudeta ja muu paanikata oli vürst langenud nii suurde masendusse, mis
muutis ta pimedaks. Vürsti nõrkus oli võitnud tema kaalutleva mõistuse, ta nägi
vaid õnnetut, mitte mõrvarit, kes vajas kaastunnet. Ta ei suutnud enam hukka
mõista halba, ta sai aru, et see on vale, mis ta teeb, kuid ei suutnud endas
leida tugevust, kindlust, tal puudus tahe olukorda muuta. Neil hetkil oli ta
löödud, ta istus Rogožini kõrval, hoidis ja silitas ta pead, lohutas ja nuttis
koos temaga.
Nõrkushoog möödus, mõistus selgines ja vürst seisis silmitsi
reaalsusega. Mõistmine, mida ta oli teinud ja kuidas käitunud, mõjusid talle
nii rängalt, et ta ei suutnud leida teed tagasi iseendasse. Tema mõistus ei
aktsepteerinud tema tegusid, ta ei suutnud andestada iseendale. Seega ta murdus
vaimselt ja tema psüühika sai jäädavalt kahjustatud.
Ja kokkuvõttes, mis oli selle inimese süü? See, et ta oli oma
nõrkuste ohver, see, et ta tahtis head, viis ta hukatusse.
Dostojevski "Idioodi" põhjal
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar