Prosper Mérimée CARMEN
PEATEGELASTE ISELOOM
Carmen – mustlanna. Noor, ilusa
kehaehitusega, suurte silmadega väheldane neiu. Ta nägi välja palju kenam kui
teised tema rahvusest naised. Tal oli täiesti sile vasekarva nahk, veidi
viltused silmad. Pisut täidlased, ilusa kujuga huuled, valged hambad. Veidi
karedad pikad juuksed olid ronkmustad ja läikivad. Tegeles nõiakunstiga. Oli
harjunud inimesi ümber oma sõrme keerama ning saama mida tahab. Teadis alati,
kuidas saada mida tahab. Carmen oli salakaval. Kasutas ära oma head välimust
oma tahtmise saamiseks. Tegeles pettustega, aitas pätte. See tegi temast
kaasosalise. Näppas aegajalt ka ise. Pidas ennast vabaks hingeks. Oma vabaduse
eest oli kõike nõus tegema, jäi kindlaks oma põhimõtetele. Oli rõõmsameelne,
tegi palju ülemeelikusi. Iseloomult tugev. Kuid oma mehele on tolle nõrkuse
ajal truu.
Don Jóse – noor, keskmist kasvu, tugeva
kehaehitusega, sünge ning uhke pilguga. Tegelane pidas tihti sisemist võitlust
iseendaga. Ta ei tahtnud elada röövli elu, kuid ta armastas Carmenit ja seega
tahtis olla ka koos temaga. Lasi ennast ära võluda Carmeni ilul ja seetõttu tõi
endale häda kaela. Armastuse pärast kaotas terve mõtlemise.
TEOSE IDEE, PROBLEEMISTIK
Kogu teose probleemistikuks on Carmen, kelle pärast satub don Jóse vangi. Carmen pöörab paljudel meestel mõtlemise sassi, pannes nad endasse armuma. Tema pärast mõrvatakse palju teisi. Lõpuks laseb ta ka ennast tappa. Elus ei saa kõike mida tahetakse ning kõigi oma tegude eest tuleb lõpuks maksta.
* Põgeneti loodusesse – raamatu alguses jõudis mina-tegelane suurele
imekaunile aasale
* Palju kirjeldusi – kirjeldati Carmeni väljanägemist, aasa
* Romantikuid lummas võõraste ja
kaugete maade ja rahva eksootilisus. - „Carmen“ tegevustik toimub
Hispaanias
* Kirglik vabaduse igatsus – Carem oli oma vabaduse nimel kõigeks valmis
* Romantism on tundeline kirjandusvool – Carmen armus tihti
* Romantikutele tähtis erandlikkus – tegelased oli eraldatud, neil ei
olnud kellegagi tihedaid sidemeid
* Esiplaanil autori omad ideaalid – autor oli ise üheks tegelaseks,
temale jutustati see lugu
* Hinnati huumorit – Carmen oli rõõmsameelne ja tegi nalju
* Kujutati maailmavalu – jutt räägibki don Jóse kurvast elust
HUVITAVAID MÕTTEID, LAUSEID
* Mustlase silm on hundi silm, ja see näitab head vaatlusvõimet. Kui
teil pole aega minna loomaaeda, et uurida hundi pilku, siis jälgige oma kassi,
kui ta varitseb varblasi.
* Reisil tuleb kõik ära proovida.
* Koera ja hunti ei saa kauaks paari panna.
* Kääbus on kangelane, kui sülitab kaugele.
* Jões, mis kohiseb, leiab kas palju vett või palju kive.
* Hulkuv koer leiab ikka kondi.
* Rääkimine hõbe, vaikimine kuld
ArVAMUS TEOSE KOHTA
Teosel oli idee, kuid puudus sisu.
Mina-tegelane läks otsima vastust arheoloogilisele küsimusele ning jõudis välja
vanglasse, kus kuulas ühe varga elulugu. Raamatu lõpp, mis tundus eelnevast
teosest täiesti kõrvalseisva teemana, oli siiski huvitav. Mõnes mõttes oli teos
segane. Paljud asjad lihtsalt ei sobinud omavahel kokku. Kuid võibolla ei
suutnud lihtsalt mina nende kokkusobimist märgata.
Tuntum teos on “Carmen”
Teoses
on sündmuste ajaline järjestus segi . Lugeja saab algul tuttavaks ühe
geograafi-maadeuurijaga, kes ööbib juhuslikus kôrtsis ja kohtab seal arvatavat
môrtsukat don Joze’d. Môrtsukas pôgeneb.
Sellele
järgneb maadeuurija juhuslik kohtumine vôluva mustlasnaisega(Carmen),
kes on osav varas ja
maadeuurija(minategelane) jääb ilma oma kuldkellast.
Järgneb
pikk lugu don Joze ja Carmeni armastusloost:
Joze
on Sevilla tubakavabrikus noore ajateenijana valvekorras. Carmen töötab
vabrikus ja heidab kavalaid pilke noore mehe suunas. Ûhel päeval lähevad naised
tülli, sest keegi on solvanud Carmenit tema elukommete pärast ja Carmen tasub
ohjeldamatus vihas, lôikab tubakalôikamise noaga haava solvaja näkku. Carmen
vôetakse vahi alla. Joze peab teda saatma, Carmeni naiselik sarm ja kaval
edevus panevad Joze katsumuse ette, ta unustab end korraks ja Carmen ongi
pôgenenud. Nüüd saab Joze karistada, ta pannakse vangi. Aga Carmen ei ole
unustanud seda heategu ning toob Jozele pakikese, kus on leiva sisse peidetud
viil ja kuldraha. Joze kannab oma karistuse ja asub uuesti teenistusse.
Kord
peab ta valvama koloneli trepil, kus vôetakse vastu külalisi. Koos koloneliga
saabub Carmen, Joze on üllatunud, aga Carmen jôuab talle sosistada, et kohtume
Trianas Dorothea juures, (s.t. kupeldajaeide kôrtsis). Tol kohtumisel tasub
Carmen kirgliku armastusööga Joze kannatuste eest.
Järgmine
juhuslik kohtumine saab Jozele saatuslikuks, sest ta hakkab taipama, et Carmen
mängib temaga. Kord, kui Joze on
linnaväravas valves, tahab Carmen, et Joze laseks ta salakaubaga läbi, jälle
lubab Carmen unustamatut ööd Dorothea juures, kuid ise ei ilmu. Ja kui Joze Carmenit
otsides hakkab käima Dorothea juures,
kohtab ta Carmenit koos koloneliga. Joze kannatus on otsas ja ta tapab
koloneli. Nüüd ei jää Jozel muud üle kui pôgeneda. Jozest saab Carmeni
salapärase kurjategijate jôugu liige. Joze ei kahetse, sest ta on Carmeni
juures, Carmeni ilu lummas oma kummalisuse ja metsikusega, tema silmad
väljendasid iharust ja tôrksust ühtaegu. Kuid selgub, et Carmen on jôugu
seaduste järgi paari pandud vana mustlasega, kes on parasjagu vangis. Carmeni
mehe nimi oli Carcia Ûkssilm. Carmenit jätkub môlema armastamiseks. Ûhel
saatuslikul kaardimänguôhtul lähevad Joze ja Ûkssilm tülli, don Joze tapab
Carmeni mehe. Kuid ka nüüd jääb Carmen Jozele kättesaamatuks, Carmen on
järjekordselt armunud ühesse härjavôitlejasse Lucasesse, kes demonstratiivselt
pärast härjavôitlust kingib Carmenile verise kokardi (konksuga lehv härja
nahas). Joze teeb ettepaneku ära minna Ameerikasse, kuid Carmen vastab: “Ma ei
taha, et mind käsutatakse, tahan olla vaba ja teha, mis mul môttesse tuleb.”
Joze otsustab Carmeni tappa. enne surma ütleb Carmen: “Sa tahad mind tappa, ma
ju näen, nii on saatusest määratud, aga sa ei saa mind alistuma sundida.”
Teos
lôpeb sellega, et Joze jutustab minategelasele oma loo ja annab talle Carmeni
varastatud kella tagasi.
Merimee
looming kannab nii romantismi ka realismi tunnusjooni:
1.romantiline
“Carmenis”
eksootika, tugevad karakterid, metsikud kired,
röövlid, salakaubavedajad, mustlased, nôidus ja ebausk
2.
realistlik “Carmenis”
asjalik
ja rahulik esitus, kommentaarid ajalukku, mustlaste päritolu andmed, autori
erapooletu hoiak, palju kirjeldusi
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar